کد مطلب:210923 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

حضرت صادق در نظر تاریخ
برای شناختن شخصیت های بزرگ یكی از طرق استفاده آن است كه نظریات دیگران را درباره او به حكم استقراء استقصاء نمایند و از تحقیقات گذشتگان استفاده نمایند.

در جلد اول و دوم شمه ای از نظریات مورخین را درباره امام صادق علیه السلام نگاشتیم و دیدیم كه این بزرگ ترین معلم و مربی جهان تعلیم و تربیت تا چه حد در اعماق روح مردم اثر نموده و تعلیم و تربیت او اثری عمیق در مردم به جا گذاشته و اتفاق و اتحاد تاریخی درباره اعلمیت و افضلیت او شده كه عرب و عجم و مسلمان و غیرمسلمان خواص و عوام نسبت به پیشگاه مقدس حضرت امام صادق علیه السلام سر تعظیم خم كرده و تاریخ در ساحت او حال تواضع و احترام و تكریم و توقیر را دارد و این پیشوای علم و فضیلت و رهبر دانش و بینش به طریق آموزش و پرورش در دل مردم جا گرفته است. [1] .

امام صادق علیه السلام در سازمان اداری اسلام دستور فرمود هر كس حق دارد اجرت كار خود را بگیرد خواه كارمند دولت مسلمان یا كافر هم باشد تا آنجا كه به دینش لطمه و صدمه نزند اجرت كار او حلال است و نگرانی ندارد و بین كارگر و كارفرما و رعیت و زارع - و صنعتگر و مزدور همه طوایف و اصناف پیشه ور را به هم مربوط و مبتنی ساخته كه با وجه مشترك دین و اخلاق با هم كار كنند و برادر باشند و به مواسات و مساوات شبكه دوستی استحكام یابد.

امام صادق علیه السلام در ذیل آیه شریفه و اتاكم من كل ما سألتموه و ان تعدوا انعمت الله لا تحصوها. فرمود هر چه بخواهید به شما افاضه می گردد و اگر نعمت های خدا را بشمارید از عهده شماره برنمی آئید.

آنگاه به مناسبت درس كیمیا به جابر از شب الابیض «زاج سفید» و سكر «شكرنی» - ملح مارود «پتاس گوگرد» و اشكال داروئی تعلیم می فرماید.

یا درباره رعد و برق و برف و باران در سوره رعد اشكالی كه برای برف حاصل می شود تا به زمین برسد به 151 شكل هندسی وصف می فرماید در آن سرزمینی كه هیچ گاه برف نمی بارد. [2] .

و نیز در تفاسیر آیات جوی از كرات برف نقل می فرماید كه فرشتگان از كره برف یا كره یخ - یا كره برق مقدار لازم را به هر كجا مأمور باشند می فرستد و می برد - این ها همه



[ صفحه 475]



اطلاعاتی است كه امام ششم از سرچشمه وحی و الهام گرفته و امروز علم آنها را ثابت نموده است.

این اطلاعات وسیع كه امام ششم در ضمن آیات آسمانی مانند لخلق السموات و الارض اكبر من خلق الناس و لكن الناس لا یعلمون.

می فرماید در آیه 44 سوره ی مؤمن اشاره به همه این علوم كرده می فرماید قبول عمل مؤمن به شرط ایمان است و همه این علوم برای تحكیم مبانی توحید افاضه شده كه خلق خدا در قدرت خدا توجه نمایند و او را بشناسند.


[1] امام الصادق آقاي مظفر ص 77 ج 1.

[2] تفسير طنطاوي.